Träning

Pro-tip: Rocka swimrunträning på ett scoutläger där barnen känner dig! Otroligt lyxigt att ha massa barn som hejar på en på ett träningspass!

Ett swimrun träningspass hann och orkade vi med tillsammans under en vecka på scoutläger. Vi testade att simma med gummibandet mellan oss för första gången. Ibland gick det bra och längden var tror vi ganska passlig. Jag som simmar bakom och alltså ligger på släp var på ett sådant avstånd att mina händer ibland rörde Matias skor. 

Eftersom jag inte har en öggla framtil på min våtdräkt provade vi med att jag gjorde en loop av bandet som jag hade runt midjan. Det var inte bra. När vi sprang gled det ner och jag måste hela tiden hålla i det med ena handen, vilket gjorde att armen blir onödigt trött av att vara böjd hela tiden. Ibland gled bandet också ner runt benen under simningen. Inte alls smidigt. 

Jag har ett par gamla träningsgummiband som vi tänke ha runt midjan. I det kan vi sen haka fast den gula linan mellan oss och kanske också klämma in annat under löpsträckorna så att man inte behöver springa med saker i händerna.

Simmandet tillsammans gick helt okej. Bra att jag har tränat att andas åt båda hållen, eftersom det kom semistora vågor från höger ibland, så det var smidigare att andas åt vänster. Mest störande var det när jag inte simmade exakt bakom Matias och repet blev snett och min ena arm hamnade på fel sida om det. Annars var det bra, det syns bra i grumligt vatten. 

Bytena mellan löpning och simmande blir nog också smidigare med lite mera träning och när vi fixar repet osv. Efter en vecka av seglingstävling för mig så känns det som om jag inte har sprungit på en evighet. Bara att träna upp det igen. Ut och sätta den ena foten framför den andra!

Publicerad 14.08.2017 kl. 13:47

Utrustning och kommande träning

Nu har det snart gått två veckor sen min ögonoperation och jag får börja simma igen. Hurra! Eller det är inte enbart glädje. Det är en sak att stå hemma och paddla med armarna och att göra det i vattnet och få allt att funka med andning och så vidare.

Jag är en människa av min tid så har tittat på massa olika videor på youtube. Tittat på folk som simmar i öppet vatten på OS, trailers för olika swimrun events och instruktionsfilmer där folk berättar tips för nybörjare och avancerade tips på hur man bäst "greppar vassa vågor". Till slut fattade jag att sluta titta. Några små saker kanske jag lärde mig, men det är nu bara att träna. Och inte bara slipa på tekniken av och an på minimala sträckor utan att också bara simma lite längre hela tiden. 

Ingen blir världsmästare över en natt. "Alltid lite bättre" är det jag satsar på nu. Nästa vecka åker jag till lande och där ska det simmas varje dag. Jag är inte bra på att stiga upp på morgonen, men tänker låta min brorsöner väcka mig nåt visst klockslag på morgonen så att jag inte sover halva dagen. Tror det blir en hit!

Här är ungefär det jag behöver och lite till.

Våtdräkt
simmössa
simglasögon

öronproppar (obekvämt!)

simpaddlar -  oklart hur mycket jag kommer att simma med dem, eller tävla. Är man ovan och inte har tillräckligt starka axlar/armar lär de stoppa en mer än nyttan de ger på längre sträckor när man blir trött. Nå det märker jag väl så småningom.

simkorven - (den röda klumpen, floater?) sån får man ha i swimrun för att ge lite mera flytkraft åt benen eftersom man simmar med skorna på.

Skor och strumpor - vet inte ännu vad för skor jag ska tävla i, har inga trail skor så tills vidare tänkte jag träna i ett gammalt "vanligt" par. Får lätt kalla tår och har en gång testat ha på mig Sealskinz strumpor när jag tränade och det funkade bra förutom att de fylls med vatten. Bara strumpor skyddar in för strandstenar så har packat med mina Fitkicks tossor också. De torkar snabbt.

Under våtdräkten har jag bekväma boxers med långa buntar och sport-BH. Det känns inte som om det sku rymmas nåt annat där under heller. Fast har hört om att folk tydligen har det ena och det andra där under om det är väldigt kallt vatten. Och folk som använder sport-BH (mest kvinnor gissar jag) har jag hört att förvarar sportgels och andra snacks i dem. Kan vara bra, kan skava. Bör testas i nåt skede.

Känns som om jag nu ren har massa saker och sku helst inte ha mera. Ett rep ska vi också ha som vi har mellan oss åtminstone när vi simmar, det var visst obligatoriskt. Jag är långt ifrån expert, så har du tips eller frågor: låt komma!

Publicerad 19.07.2017 kl. 23:03

Vad fan har jag gett mig in på?

Okej den första förtjusningen och "uu jee så sinnessjukt roligt att jag ska göra swimrun" känslan är definitivt borta. Istället har en "vad fan har jag gett mig in på" känsla kommit simmande (hehhe).

Just nu verkar jag inte ens klara av att inte paddla som en väderkvarn på torra land i mitt vardagsrum. Hur svårt kan det vara att inte svinga armen helt runt axeln? (tänke skriva runt sin egen axel, men insåg att det tydligen är därifrån uttrycket kommer.)

Jag ligger alltså på en pall hemma i mitt hem och viftar på armarna. Och det går inte bra. På torra land behöver jag inte ens tänka på andningen. Hur svårt kan det vara? En liten tröst var det att höra Eva Fridman, tydligen en super swimrunare lärde jag mig, säga i Swimrunpodden att hon i början inte heller kunde crawla och tänkte att hon har nåt koordinationsfel i kroppen så det aldrig kommer att gå. Inte hade hon det, hon lärde sig envist simma.

Och folk kommer med tips. Och råd. Och hejar. Tack!

MEN VAD FAN HAR JAG GETT MIG IN PÅ?! Den längsta simsträckan den 16 september är 700 meter. Totalt är det 11 simsträckor.

 

Eftersom jag ofta jobbar med kreativa grejer är jag bekant med den kreativa processen och allt vad det innebär. Samma känslor här. Jag har sjunkit (hehhe) ner till trean nu. Men det går inte att sluta nu för då är det helt omöjligt att komma till nummer 5 eller 6.

Publicerad 19.07.2017 kl. 01:07

Swimrunpodden

Det måste ju finnas någon som poddar om swimrun tänkte jag. Och det finns säkert flera, men jag började lyssna på den första jag hittade: Swimrunpodden.

Nu lyssnar jag på massa swimrun snack. Har också tittat på bilder på facebook i olika grupper och det ser så brutalt sinnessjukt tufft ut när folk springer och sen kastar sig ut för en klippa för att simma! 

Publicerad 17.07.2017 kl. 13:35

Kilometertider och lätt träningsstress

Igår kväll fick jag lite träningsstress, eller kanske det var iver? Okej det var känslan "GAAAAAH SÖTA ÖÖDE"! 

Matias snittid per kilometer på ett 55km långt traillopp var ungefär 6:21. Jag snittade 6:11 igår på min lite på 7 kilometers runda och var helt färdig. Ja, ja man ska inte jämföra sig med sin superatlet till kompis, men jag gjorde det ren och fick lätt träningsstress. 

Det är ju simmandet som är min svaghet, det är inte läge att börja stressa över mitt springande. Kollade min snittfart på halvmaratonet jag sprang i maj, 5:30min/km. Så det fixar sej nog bara jag tar mej ut genom dörren och sätter den ena foten framför den andra!

Publicerad 16.07.2017 kl. 09:04

Helvetes tungt på två sätt

Man kan springa och så kan man springa. Jag sprang en runda i stan, ca 7 km och blev helt matt. Det var varmt och svettigt och jag funderade många gånger VARFÖR jag har låtit bli att springa under våren och början av sommaren. (bla bla, segling blablablabla) Jag har seglat mycket, men sku ha haft tid för att springa. Nu får jag snällt börja träna från var min kondition är just nu. Jag tycker inte om när det känns tyngre än jag tycker att det borde kännas, men vet också att jag bara kan skylla på mej själv. Så otroligt störande.

 

Söta öööde så det var tungt. #slutaaldrigspringa #sprutsvett #running

A post shared by Lisa Gerkman (@lisagerkman) on

 

Nån undrar kanske vad min lagkompis Matias håller på med? Hur går det med hans tränande, det där swimrunet är ju trots allt en partävling. Jag kan berätta att han har koll på vad han håller på med. Matias sprang idag Nuts ylläs pallas 55km på 5h 59min!! Grattis Matias, bra jobbat!

 

Publicerad 15.07.2017 kl. 19:20

10 veckor till swimrun

Det är 10 veckor till swimrun, dags att träna lite nu. Det har gått en vecka sen jag opererade mina ögon, JESSS!!! Lätt det bästa nånsin. Fatta att jag ser. Jag ser hela tiden, också när jag har solglasögon på mig. Ibland glömmer jag det och funderar var jag har mina glasögon, heh.

För att inte nu förstöra ögonen så får jag inte simma på två veckor efter operationen. Alltså måst låta bli att simma ännu i en vecka. Däremot sku jag ha fått sporta ren två dagar efter operationen bara jag sku ha undvikit svett i ögonen. Det gjorde jag inte. Var galet slapp. Igår sprang jag för första gången med min "nya ögon". Mest i stan, men lite på några stigar i centralparken. SÅ BRUTALT ROLIGT! Stenar och stubbar, ojämn mark, upp och ner och hela tiden ser jag marken ordentligt och som jag brukar uttrycka det, tillräckligt fort. Så bra.

Publicerad 15.07.2017 kl. 15:28

Ögonoperation!

JESS! I morgon fredag, ska jag äntligen laseroperera mina ögon! Har inte haft möjlighet att göra det tidigare, men nu äntligen. Det blir lättare att springa i skogen och se vart jag simmar i framtiden. Fast före det måst jag låta bli att simma i två veckor och inte heller svettas så att det rinner i ögonen. Det är i och för sig lite fånigt så här mitt i swimrun träningen, men så är det nu bara.

Får hitta på att träna på annat sätt under tiden. Men sen ska det springas i skogen som bara vad!

Publicerad 06.07.2017 kl. 16:10

Frustration i bassängen

Simmade inne idag. Störande när det inte går som jag vill. Armarna gör nåt annat än jag tycker att de borde hålla på med. Fick inget flyt i andningen så jag simmade lite så att jag höll andan och koncentrerade mig på armarnas paddlande. Det måste ha set roligt ut när jag stannade upp, muttrade för mig själv och fortsatte.

Fast jag hade lyxen att ha en egen bana simmade jag ändå onödigt fort. Jag sku ju fokusera på tekniken och tummarna och allt det, inte att ta mig från ända till ända så fort som möjligt. Sånt är lite jobbigt när jag är en person med en växel, fullt. Så en del av min koncentrationskapacitet (mmmm fint ord jag hittade på där!) måste jag använda till att påminna mig själv att ta det lugnt. En bassänglängd simmade jag utan att tappa rytmen. Ser det som dagens vinst!

Det tar väl en stund för nya saker att sjunka in i hjärnan?

Publicerad 30.06.2017 kl. 15:06

Dagens lärdomar

Det är mycket att tänka på. När det går lite bättre med armarna, skiter det sig med andningen eller nåt annat.

Köpte en simkorv att ha mellan benen. Det underlättade. Nu hängde benen bara med där i slutet av kroppen. Så, vad allt har jag lärt mig idag och ska komma ihåg när jag simmar.

  1. Tumregeln är att tumen går via armhålan -> böjd arm
  2. Armarna ska hållas nära kroppen, också höger arm
  3. näsan ska peka rakt neråt 
  4. Andas åt båda hållen (inte hela tiden), vänd inte huvudet så brutalt mycket uppåt utan bara åt sidan
  5. Handen ska träffa vattnet först, lägg inte armen på ytan
  6. Sen så småningom lite aggresivare paddling

Simmade inte med skor idag, utan rockade sealskinz strumpor som jag normalt brukar ha när jag seglar. De funkade bra för träning. Fötterna blev inte kalla. Fick kallt först när jag slutade simma och tog av våtdräkten. Dessutom filmade Niklas mig så att jag själv kunde se hur jag viftade och gjorde framsteg, glömde bort höger hand och så vidare. 

Måst fortfatande koncentrera mig enormt när jag simmar, men lite lite går det väl framåt hela tiden. Mera tid i vattnet bara!

 

 

A post shared by Lisa Gerkman (@lisagerkman) on

Publicerad 29.06.2017 kl. 17:16

Teknikträning med min bror

Som vanligt när jag hittar på något nytt engageras folk. Faktumet att jag flaxar som en väderkvarn när jag försöker ta mig fram med simsättet crawl passar inte min bror Niklas. Han är trots allt simmare och vattenpolospelare! Vet inte när han senast har hållit på med det, men simtagen går aldrig ur. Antar jag. Idag ska jag teknikträna med Niklas.
Publicerad 29.06.2017 kl. 10:47

Simträning på Hietsun

Det kändes lite bättre än förra gången. Simmandet alltså. Det är fortfarande ovant att kräla in i vårdräkten, men har inte kallt när jag är i vattnet. Fick lite kallt om tårna efter en stund. I något skede blir det dags att fundera på vad för skor jag ska ha. De jag nu har simmat med är inte så bra för loppet, simmar med dem för att vänja mig vid att simma med skor.

Tekniken kändes lite bättre, men det är fortfarande grymt mycket att tänka på. När det blir ett bra drag med höger hand bli vänster konstigt eller så råkar jag svälja en massa vatten precis när jag är inne i ett litet flow.

Jag märkte att jag andades framåt istället för snett bakåt. Det gör ju att jag av misstag får i mig en massa vatten istället för luft. Försökte tänka på det, men så var det nån arm som gjorde nåt fånigt istället. Och när jag blev tröttare blev det mera plaskande. 

Simmade första gången med simplattor på händerna. Det var helt okej. Jag tänkte på att dyka ner med händerna i vattnet istället för att plaska ner dem. Öronpropparna kändes däremot jobbiga. Simglasögonen var också bra! 

I slutet av vårt pass hade jag känslan av att det här kommer nog att gå bra. Den längsta sträckan vi ska simma är 700 meter och det är den första sträckan. Sen kom jag ihåg att jag tog många pauser medan jag simmade idag. 

Att tro på vad man håller på med är minst lika viktigt som att faktiskt göra det. Det tror jag! 

 

Publicerad 28.06.2017 kl. 23:55

Kan jag simma?

Som sagt köpte jag en vårdräkt för det här. Men jag ägde inte ens en simdräkt i april. Nåh, som tur finns det butiker som gärna säljer saker åt folk, så jag tömde halva "simavdelningen" så att jag har simkläder av olika sorter. Och simglasögon. Och öronproppar. Det lär vara så att man kan bli helt yr i huvet om man får in massor av kallt vatten i öronen. 

Men en simdräkt köper inte simkunskap. Det ska visst simmas crawl sen när vi tävlar så jag började med att simma i simhall. Tog mig nog av och an i bassängen men det var varken effektivt eller vackert. Försökte hårt ignorera faktumet att bassängen var 50 meter lång och den kortaste simsträckan i loppet är 130 meter. Den längsta är 700 meter. 

Som tur finns det många som kan hjälpa mig med tekniken. "Du simmar som en väderkvarn" var Matias kommentar när vi testade våra våtdräkter i havet första gången. Idag är det 81 dagar till loppet. Jag har alltså 81 dagar på mig att förvandla mitt simmande från väderkvarn till crawl!

Publicerad 27.06.2017 kl. 14:33

Våtdräkt för swimrun

Först hade jag tänkt låna en våtdräkt medan Matias såg det här som en perfekt orsak att köpa en. För en sån "behöver man...kanske". 

Det är sinnessjukt att köpa en våtdräkt för en gren jag aldrig har provat. Tänk om jag avskyr det? Fast det kan ändå inte vara helt onödigt att ha en våtdräkt. Vattnet i Finland är trots allt alltid kallt. Det slutade med att vi båda köpte var sin våtdräkt!

Jag som inte är en van våtdräktsanvändare, hade direkt lite kämpigt när det sku provas. Funderar fortfarande på om jag har köpt en för liten våtdräkt men folk säger att om jag ryms in i den så är den inte för liten. Jag är väl bara ovan. Trots att den är som ett extra skinn och jag definitivt inte ännu är van att skutta omkring i våtdräkt så känner jag mej lite som en superhjälte! Och vad är bättre än det? En kall öl på en varm terass kanske.

Och ja vi köpte likadana! Vi är ju ett team: Blondes have more run!

Publicerad 27.06.2017 kl. 14:03

"Lisa jag vill att du är med på swimrun!"

I april 2017 fick jag ett direktmeddelande på instagram. 

Hej! Har en kul grej som jag sku villa tala med dej om/ utmana dej i. Behöver en "yllytyshullu" som har en likadan kompis."

Efter ett telefonsamtal visade det sig att "en kul grej" i det här sammanhanget betyder Solvalla swimrun. Swimrun! Jag har hört om det förut och föjlt med olika tävlingar på instagram. Men nu ville Mats som kontaktade mig att jag ska delta. Sen gick det snabbt.

Eftersom det är en partävling behöver jag alltså en lagkompis. Skickade ett whatsapp meddelande åt min kompis Matias, ultratraillöpare, idrottare, PT och enligt honom själv bra på det mesta, och frågade om han är intresserad. Det kom ett snabbt svar: "Definitivt!"

 

Efter ett telefonsamtal var det bestämt. Klart vi ska göra swimrun! Bara att välja sträckan. 25km eller 40km (ungefär). Vi funderade direkt på skor, våtdräkter och om det är tillåtet att ha gummiband mellan teammedlemmarna när man springer. 

Precis vad jag behöver. Det har börjar bli lite trist att springa på platt mark. Har program för sommaren i alla fall! Det ska simmas. Vet inte när jag har simmat ordentligt. I april ägde jag inte ens en simdräkt.

Jag lovade blogga om min väg till mitt första swimrun och "vara mig själv" på mina sociala medier kanaler. I utbyte bjuder Solvalla swimrun på startplatsen till den sträcka vi väljer. Bara att börja träna!

Publicerad 27.06.2017 kl. 13:16

Solvalla Swimrun bjuder oss på startplatsen i utbyte mot att jag, Lisa, delar med mig av förberedelserna och träningen för mitt första swimrun. Allt annat står vi själva för.

 

Blondes have more run består av Lisa Gerkman och Matias Anthoni. Båda tävlingsinriktade, glada och har svårt att säga nej till tuffa utmaningar!

 

Solvalla swimrun 16 september 2017

 

Follow my blog with Bloglovin

Senaste kommentarer